Zdrowe i młode ciało – co na to wpływa?

Ciało – nasza pierwsza wizytówka w kontakcie z drugim człowiekiem. Tutaj także sprawdza się reguła, że wysiłek i dobre nawyki przynoszą długofalowy efekt. 

Jak sprawić abyśmy cieszyli się zdrowiem i jego dobrym wyglądem?

1. Detoks 

Choć brzmi groźnie jest naturalną metodą neutralizowania negatywnego wpływu cywilizacji na nasz organizm.  Możemy przeprowadzić go przy użyciu ziół, owoców, warzyw. Powinien być stałą praktyką, nie tylko kosmetyczną ale też stałym elementem naszego codziennego życia.

Zioła: czarny bez, lipa, mniszek lekarski, pokrzywa zwyczajna, skrzyp polny, jałowiec pospolity, łopian większy

Owoce: agrest, borówka czerwona, gruszka, truskawki i poziomki, żurawina

Warzywa: bakłażan, chrzan, koper ogrodowy, pomidor, pietruszka zwyczajna, seler

2. Dieta i ruch 

Dieta powinna być oparta na produktach żywnościowych, które zawierają substancje usuwające wolne rodniki i spowalniające procesy oksydacyjne. Najlepsze efekty możemy uzyskać stosując dietę śródziemnomorską wraz z małymi uzupełnieniami i modyfikacjami.*

Sugerowane składniki takiej diety to:

  • białko: ryby, owoce morza, drób w niewielkich ilościach, z hodowli nieprzemysłowej, drożdże, jaja, jogurt, maślanka, kefir – bez słodzików i dodatków syntetycznych; sery żółte, pleśniowe sporadycznie, częściej odtłuszczona feta i twaróg; 
  • warzywa przetworzone i surowe w formie sałatek: bakłażany, buraki, brukselka, cebula, cukinia, kalarepka, kalafior, kapusta, kwaszone ogórki, pomidory, oliwki, papryka czerwona, chili, szpinak
  • kasze jaglana, amarant, gryczana, komosa, ryż niełuskany, sorgo
  • węglowodany proste i złożone:
  • Owoce świeże: ananas, arbuz, banan, grapefruity, jabła, jagody, maliny, melon, pomarańcze 
  • Owoce suszone jako substytut słodyczy: daktyle, figi, goni, morele, rodzynki
  • Chleb z pełnego przemiału ziarna (razowy)
  • Ziemniaki gotowane w łupinie
  • tłuszcze – oliwa z oliwek, oleje z pestek winogron, olej lniany
  • używki i przyprawy:
  • czerwone wytrawne wino,
  • nalewki ziołowe,
  • czekolada gorzka, kawa, herbata czarna i zielona,
  • sól morska,
  • czosnek, natka pietruszki, koperek, rzeżucha,
  • bazylia, oregano, rozmaryn, tymianek, szałwia,
  • curry, kurkuma, chili, pieprz, kardamon.

Wymienione składniki są tak dobrane, że dostarczają substancji z klasy eliksirów młodości. 

Najważniejszym owocem diety śródziemnomorskiej jest pomidor – źródło potasu i likopenu- silnego przeciwutleniacza i substancji odmładzającej i przeciwnowotworowej. *

Ruch – tak jak każdy element, może mieć charakter pozytywny i negatywny – właściwie praktykowany może być źródłem piękna, szczęścia i zdrowia, a niewłaściwie- przyczyną urazów, kontuzji.

 

Ruch jest niezbędnym elementem życia, pozwalającym na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Pełni funkcje ochronne przed chorobami cywilizacyjnymi:

  • miażdżycą,
  • zawałami serca,
  • otyłością,
  • wpływa pozytywnie na prawidłowy rozwój kości i powierzchni stawowych.

Ćwiczenia wzmagają pracę mięśnia sercowego co wpływa na dotlenienie i odżywienie komórek oraz eksport produktów przemiany materii.

Zwiększenie szybkości przepływu krwi ogranicza strącanie się cholesterolu w naczyniach wieńcowych, co chroni przed zawałem.

Ruch ma też wpływ na wydolność układu oddechowego – warunkuje właściwe dotlenienie, prawidłowy metabolizm organizmu, funkcjonowanie układu trawiennego, wątroby i nerek. 

Jednym z najbardziej spektakularnych odkryć było wykazanie, że konsekwencją regularnych ćwiczeń fizycznych jest uaktywnienie neurogenezy, w wyniku której powstają neurony.

Są ono tworzone w centrum uczenia się i pamięci w mózgu. Wykazano, że systematyczne ćwiczenia fizyczne wzmacniają połączenia nerwowe między neuronami, tworząc gęstszą sieć bardziej efektywną w przetwarzaniu i przechowywaniu informacji. *

3. Pielęgnacja i odżywienie skóry 

Podstawą każdej dobrej pielęgnacji jest oczyszczenie a co za tym idzie delikatne, naturalne mydło. Łagodne, zawierające np. masło shea lub inne naturalne tłuszcze, ekstrakty roślinne,  które będzie łagodnie oczyszczać i nawilżać skórę.

Używane codziennie wieczorem do oczyszczenia skóry, pobudzenia jej naturalnych procesów odnowy. Nasza skóra jest narażona na ciągły kontakt z kurzem i brudem, dlatego pod koniec dnia jest szarawa i nie może oddychać. 

Rano skóra nie potrzebuje mydła. Jej najlepszym sprzymierzeńcem jest zimna woda. Japonki, by pobudzić krążenie krwi i mieć ładniejszą cerę, oklepują twarz 150 razy.**

Kolejnym etapem jest odżywienie skóry w zależności od jej stanu. Jeżeli jest dobrze nawilżona, nie potrzebuje niemal niczego. Jeżeli jest sucha, potrzeba ją odżywić olejkiem, aloesem, składnikami naturalnymi.  Jest też generalna zasada znana od setek lat, to co jest dobre dla organizmu jest korzystne także dla skóry. 

regenerujący olejek do ciała

Przy pielęgnacji nie zapominajmy o nastawieniu do naszego ciała i otoczenia, im będzie ono lepsze tym lepsze efekty osiągniemy. Skóra i włosy funkcjonują w ścisłym związku z całym organizmem, z jego otoczeniem, a przede wszystkim z naszymi myślami. 

Stan naszego ciała zależy zarówno od tego co jemy, czy się ruszamy, jakich używamy kosmetyków do pielęgnacji ale również od relacji z innymi. 

Harmonia pojawi się tam gdzie wszystkie te pola będą w równowadze. 

*źródło: „Nowoczesna kosmetologia”, Marcin Molski, PWN

** „Sztuka prostoty”, Dominique Loreau

40 thoughts on “Zdrowe i młode ciało – co na to wpływa?

  1. zoritoler imol says:

    Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. And he just bought me lunch as I found it for him smile So let me rephrase that: Thanks for lunch! „Not only is the universe stranger than we imagine, it is stranger than we can imagine.” by Sir Arthur Eddington.

  2. hire a hacker says:

    F*ckin’ amazing issues here. I’m very happy to see your post. Thank you a lot and i am looking ahead to touch you. Will you please drop me a e-mail?

  3. Embagiaw says:

    Добрый день.
    Порекомендуйте путнюю типографию для изготовления буклетов
    Я нашел одну, качество, цена и скорость у них хорошее,
    но они находятся в Красноярске, а мне хотелось бы в Новгороде.
    Это печать на почтовых конвертах https://4uprint.ru/konverty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.